Instagram er den nest mest brukte av de kjente sosiale mediene. Den er også eid av Facebook, så annonser på Facebook vises gjerne her også dersom du ikke blokkerer den.
.
Post et godt innlegg til riktig tid
Instagram-trafikken er stor på onsdager mellom klokken 17-18, mens folk flest poster bilder på torsdager. Tall fra Webtrends viser også at søndag er den dagen i uken hvor folk mottar flest likes og kommentarer.
I tillegg til denne informasjonen må man ha et tydelig bilde av målgruppen som man ønsker å nå. Vanligvis tar det kun fire timer før et bilde forsvinner i «news feeden», og derfor er det viktig å poste bildene på det tidspunktet hvor målgruppen er tilgjengelig.
Bruk hashtags (#).
Hashtags er en fin måte å organisere og synliggjøre bilder på. De ti mest populære hashtagene på Instagram i 2015 er: #love #instagood #me #like #follow #cute #photooftheday #tbt #followme og #tagsforlikes.
Instagram er et gratis foto-delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010. Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket[1]. Instagram har i dag over 150 millioner registrerte brukere [2].
Ny oppdatering gjør at brukere kan også dele 60 sekunder lange videoklipp. Man kan bruke mobilkamera, eller bruke ferdige videoer og redigere dem til 60 sekunder lange klipp.
Instagram ble opprinnelig støttet på iPhone, iPad og iPod Touch. I april 2012 la selskapet til støtte for Android kameratelefoner som kjører 2.2 (Froyo) eller høyere. I mars 2014 ga Instagram ut app også til Windows Phone. Den er distribuert via iTunes App Store, Google Play og Windows Phone Store [3]. I sin største oppkjøpsavtale til dato, gjorde Facebook et tilbud om å kjøpe Instagram (med sine 13 ansatte) for ca. 1 milliard dollar i penger og aksjer i april 2012 [4], med planer om å holde det uavhengig administrert [5].
Office of Fair Trading ga avtalen «grønt lys» den 14. august 2012[6] og den 22. august 2012 lukket Federal Trade Commission i USA sin gransking, slik at avtalen kan inngås [7][8].
Instagram har en aldersgrense på 13 år[9].